Roční plán
Školní rok
2023-2024
Roční plán
Mateřská škola Studénka
Pracoviště R. Tomáška 491
Obsah:
1. Etický kodex zaměstnanců MŠ Studénka, OP R. Tomáška
2. 0rganizace pedagogické činnosti
3. Hlavní úkoly
4. Plánované akce MŠ
5. Individuální úkoly a zodpovědnosti učitelů a správních zaměstnanců
6. Logopedická prevence
Roční plán projednán na pedagogické radě dne: 30. 8. 2023
Zpracovala: Jarmila Nekolová, ZŘ
1. Etický kodex zaměstnanců MŠ Studénka, OP R. Tomáška
(soubor pravidel doplňující právní předpisy)
Morální závazek upravující mravní postoje, chování a jednání všech zaměstnanců vůči dětem i zákonným zástupcům, spolupracovníkům, partnerům, veřejnosti i škole samotné.
Usilujeme o stabilní školu, kvalitní výuku, odpovědnost a týmovou spolupráci. Respektujeme individualitu každého člověka a jeho hodnoty.
Vedoucí pracovník
Je si vědom, že:
- atmosféra vztahů na pracovišti výrazně ovlivňuje motivaci zaměstnanců
- lidé Vás budou následovat, pokud jim půjdete příkladem
- žádostí zmůžete více než příkazem
- pochvala je větší motivace než kritika
- zajišťuje dodržování společně stanovených pravidel
- usnadňuje pracovní postupy
- je důležité mít s lidmi trpělivost a naslouchat jim
- podpora vzdělávání pedagogů napomáhá rozvoji jejich profesních znalostí i dovedností a rozvoji osobnosti
Pedagog
Vztah k sobě samotnému
- vnímá učitelství jako poslání
- věnuje maximální péči výchovně vzdělávacímu procesu
- své postavení nevyužívá k manipulaci a osobnímu prospěchu
- za svou práci a rozhodování nepřijímá dary, úsluhy či jiná zvýhodnění
- buduje vzájemnou důvěru a respektuje právo na soukromí
- vzdělává se a rozvíjí své znalosti a schopnosti
Vztah ke kolegům
- je tolerantní a empatický, respektuje kolegy a jejich osobnostní odlišnosti
- spolupracuje s kolegy a dalšími profesionály v zájmu výchovy a vzdělávání dětí
- preferuje týmovou práci, pracuje na společném cíli
- neznevažuje profesionální způsobilost kolegů, nezasahuje do jejich rozhodování a kompetencí
Vztah k dětem
- dobře zná a zohledňuje potřeby dětí, jejich individuální odlišnosti, vytváří bezpečné prostředí, prostor s jasnými hranicemi a respektující komunikací
- uplatňuje rovný přístup ke všem dětem, odmítá diskriminaci, dbá na celostní rozvoj potencionálu dětí, svým chováním je vzorem k nápodobě
Vztah k rodičům dětí
- zná a uvědomuje si hranice profesních a osobních vztahů s rodiči
- zachovává mlčenlivost o důvěrných informacích rodiny
- respektuje rodičovská práva k dítěti
- otevřeně a kompetentně komunikuje s rodiči o rozvoji dítěte
- vytváří aktivní prostor pro spolupráci s rodiči
Vztah k instituci
- je loajální vůči škole, dbá o další zlepšování dobrého jména školy a vyvaruje se každého jednání, které by ji mohlo poškodit
- souzní a jedná v souladu s filozofií, pedagogickými východisky, cíli a metodami školy
- spolupracuje s kolegy a ostatními odborníky vždy v zájmu dítěte
- své výhrady k problémům vyjadřuje v interní diskuzi
- je si vědom, že vnitřní či osobní záležitosti není přípustné řešit před rodiči, dětmi/ žáky školy
Vztah k okolnímu prostředí
- dělá vše, co může, pro dobré výsledky školy, pro pozitivní vnímání školy na veřejnosti (prezentuje svou práci v souladu s filozofií školy).
Provozní zaměstnanec
- vytváří příjemné, bezpečné prostředí, ke všem je vstřícný, ohleduplný
- dbá na svůj zevnějšek a svým chováním je ostatním příkladem
- respektuje psychickou a fyzickou autonomii a jedinečnost jak dětí, tak i spolupracovníků a zákonných zástupců
- respektuje svou osobnost a své potřeby, má právo na seberealizaci
- je loajální vůči škole, dbá o další zlepšování dobrého jména školy
- spoluvytváří poslání i vizi školy a je příkladem ostatním
2. Organizace pedagogické činnosti
Školní rok 2023/24 začíná 1. září 2023 a končí 31. srpna 2024.
Organizujeme předškolní vzdělávání ve dvou třídách s celodenním provozem od 6:00 do 16:00 hod. Počet zapsaných dětí je 37, kapacita je 37 dětí.
Pracujeme v integrovaných blocích, učitelé rozpracovávají a člení IB do jednotlivých témat, které zpracovávají v TVP. Třídní vzdělávací program považujeme za otevřený dokument, ve kterém je možno kdykoliv a cokoliv měnit. V obou třídách pracujeme podle myšlenkových map, které zpracováváme s dětmi, umístíme je na síť ve třídě a průběžně kontrolujeme, co jsme již splnili a co nás ještě čeká. K motivaci používáme dramatickou výchovu, různé pohádky, písničky a příběhy.
V tomto školním roce bude hlavním tématem naší práce 65. výročí založení města Studénky. Společně s dětmi a rodiči zpracujeme celoroční projekt „Studénka očima dětí“, kterému se budeme průběžně věnovat po celý rok. Výstupem tohoto projektu se stane publikace „Studénka očima dětí“, kterou si všechny děti na konci školního roku odnesou domů. Společně s ostatními mateřskými školami zpracujeme výstavu výtvarných prací pro veřejnost.
Pro děti s OŠD vypracujeme plány individuálního rozvoje, které nám slouží k průběžné kontrole ve vzdělávání dítěte.
V mateřské škole budou probíhat pro rodiče:
1. Konzultační hodiny se speciálními pedagogy – logopedy (pro děti s podpůrnými
opatřeními)
2. Konzultační hodiny s učitelkami jednotlivých tříd (pro všechny děti).
Termíny konzultací budou průběžně nabízeny a vyvěšeny na nástěnce.
3. V rámci komunitního setkávání budou probíhat odborné přednášky pro rodiče (Šablony) – Zdravé dítě v MŠ, Školní zralost a připravenost, Dětské knihy, Zdravé stravování.
4. Depistáže k logopedické péči proběhnou v září a říjnu 2023 na všech pracovištích v MŠ Studénka se souhlasem rodičů.
3. Hlavní úkoly jsou stanoveny ve Školním vzdělávacím programu
pro předškolní vzdělávání „…a tudy cesta vede…“
Stěžejní cíle našeho programu:
- atmosféra v mateřské škole – klid, pocit bezpečí a jistoty
- rozvoj obratnosti, citová výchova, vztahy ve skupině, samostatné a osobité myšlení, prožitkové učení, alternativní předškolní výchova, individualizace vzdělávání
- dílčí cíle vázané na konkrétní činnosti
Výchovně vzdělávacím programem chceme děti dovést ke klíčovým kompetencím, které jsou podrobně zpracovány v ŠVP.
Dílčí úkoly v oblasti výchovně vzdělávací:
- spolupráce se ZŠ Františka kardinála Tomáška ve Studénce
- spolupráce s PPP – vyšetření školní zralosti
T: jaro 2024 O: pedagog
- spolupráce s SPC Ostrava T: průběžně O: pedagog
- směřovat hlavní cíl ŠVP do obou oddělení mateřské školy
T: průběžně O: pedagog
- doplnit stávající formu diagnostik o nově příchozí děti
T: leden 2024 O: pedagog
- organizační zajištění výchovně vzdělávací činnosti v povinném předškolním vzdělávání a zajištění distanční výuky dle znění školského zákona
T: průběžně O: pedagog
- práce s Minimálním preventivním programem T: průběžně O: pedagog
Dílčí úkoly v oblasti provozní
- realizace asanačních omítek v šatně dětí a zaměstnanců a ostatních sklepních prostor
- síta do oken
T: 2024 O: VU
Oblast rozvoje učitelů
- Šablony – „Cesta“ J. A. Komenský T: 2023- 2024 O: pedagog
- v dalším vzdělávání všech zaměstnanců využít vlastní lektorské kapacity v oblasti proškolení změn ve vnitřních předpisech na poradách vedení a provozní či pedagogické radě
- metodická podpora pro učitelky a asistenty pedagoga
T: podzim, jaro O: VU a Spec. pedagog
- podpora inovativního vzdělávání (IT + tablety) T: celoročně O: Teichmannová Smutková
Oblast organizační
- zajistit práci v pěveckém sboru Tralaláček
T: průběžně O: Nekolová
Binarová
- zajistit kvalitně celoroční práci - dramatizace, scénář
T: průběžně O: Nekolová
- zajistit práci v celoročním projektu Studénka očima dětí – 65. výročí + publikaci
T: 2023-2024 O: Teichmannová
Binarová
- zajistit výstavu výtvarných prací T: jaro 2024 O: Smutková
4. Plánované akce
Září
- zahajovací pedagogická a provozní rada (Školní řád, Provozní řád, Vnitřní řád ŠJ, ŠVP, TVP, Roční plán, Etický kodex)
- schůzka s rodiči (Školní řád, Provozní řád, Vnitřní řád ŠJ, ŠVP, Vnitřní předpis o ochraně citlivých údajů – GDPR, projekt Studénka očima dětí – 65. výročí)
- zpracování projektu Studénka očima dětí
- webové stránky školy
Říjen
- návštěva ZŠ – pedagog, spolupráce
- DENAS Studénka výlov, exkurze
- práce na projektu Studénka očima dětí - odpolední tvoření s rodiči
- inventarizace majetku
- konzultace s rodiči
- focení dětí
Listopad
- inventarizace majetku
- návštěva podzimní krajiny – CHKO Poodří
- pedagogická rada
- konzultace s rodiči
- divadlo v MŠ
- práce na projektu Studénka očima dětí
Prosinec
- dopolední Mikulášská nadílka
- Vánoční odpoledne
- zdobení vánočního stromu pro zvířátka – CHKO Poodří
- práce na projektu Studénka očima dětí
Leden
- pedagogická rada – odročení školní docházky
- třídní schůzka
- konzultace s rodiči
- práce na projektu Studénka očima dětí
Únor
- maškarní bál
- návštěva zimní krajiny – CHKO Poodří
- konzultace s rodiči
- práce na projektu Studénka očima dětí - odpolední tvoření s rodiči
Březen
- pedagogická rada
- vypracování dosažených klíčových kompetencí u předškoláků, kteří jdou k zápisu
- konzultace s rodiči
- divadlo v MŠ
- práce na projektu Studénka očima dětí
Duben
- návštěva jarní krajiny CHKO Poodří
- odpolední akce na zahradě – Rej čarodějnic
- konzultace s rodiči
- práce na projektu Studénka očima dětí
Květen
- sportovní dopoledne
- Oslava – Den matek
- konzultace s rodiči
- vyhodnocení projektu Studénka očima dětí - odpolední tvoření s rodiči
Červen
- oslava Dne dětí
- rozloučení se školáky
- návštěva letní krajiny – CHKO Poodří
- výlet
- závěrečná rada - hodnocení školního roku
Akce budou vyvěšeny na nástěnce a na webových stránkách a doplněny o aktuální nabídku (plavání, bruslení, divadla apod.)
Za všechny akce odpovídá pedagog.
Provozní porady probíhají dle aktuální potřeby.
5. Individuální úkoly zaměstnanců
Dagmar Binarová
- vedení webových stránek
- spolupráce ze SPOZ
- zdravotník
- zápisy z porad a třídních schůzek
- zodpovědnost za ukládání, vybavení, doplňování výtvarného materiálu
- kronika
- inventarizační komise
- vedení foto, dokumentace dětí
- estetizace školy
- konzultace s rodiči, vedení třídních schůzek
Lenka Teichmannová
- zodpovědnost za ukládání, vybavení, doplňování divadelní šatny
- zodpovědnost za udržování pořádku v místnosti na výměnu hraček a učebních pomůcek
- vedení foto – dokumentace na akcích mateřské školy
- inventarizační komise
- estetizace školy
- kontrola zahradních herních prvků
- konzultace s rodiči, vedení třídních schůzek
- SAFY
- zpracování projektu Studénka očima dětí
Jana Smutková
- zodpovědnost za ukládání, vybavení, doplňování pomůcek
- zodpovědnost za udržování pořádku v místnosti na výměnu hraček a učebních pomůcek
- vedení foto – dokumentace na akcích mateřské školy
- vedení knihovny
- estetizace školy
- úprava a estetizace zahrady
- konzultace s rodiči, vedení třídních schůzek
Jarmila Nekolová
- propagace Mateřské školy Studénka
- příprava a realizace publikace k 65. výročí založení Studénky
- konzultace s rodiči
- doplňování hraček, pomůcek, provozního materiálu
- vedení společné kroniky pro všechna pracoviště
Dana Štivarová
- výroba pomůcek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- vedení dokumentace o dětech s PO
- zodpovědnost za ukládání pomůcek
- vedení foto-dokumentace – výchovně-vzdělávací práce
Veronika Dorociáková
- výroba pomůcek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- vedení dokumentace o dětech s PO
- vedení knihovny
- vedení foto-dokumentace – výchovně vzdělávací práce
Renáta Ermisová
- vedení stravovacích archů
- inventarizační komise
6. Logopedická prevence a spolupráce s logopedem v MŠ
Logopedická prevence v MŠ:
1. rytmizace s doprovodným pohybem
2. dechová cvičení
3. sluchová cvičení
4. artikulační cvičení
5. grafomotorická cvičení
6. cvičení pro rozvoj myšlení a slovní zásoby
7. cvičení na spojení grafomotoriky s písničkou
8. poslech písniček, reprodukce textu
9. konzultace se speciálním pedagogem - logopedem
Roční plán školy je pouze předpoklad, nikoliv skutečnost. Záleží na provozních podmínkách školy a např. na aktuálním epidemiologickém stavu.